4 nečekané fakty o sovětských panelových domech. Znáte je?

Přidat na Seznam.cz

Proč se v ČSSR stavělo tolik pěti a devítipatrových budov a proč měly některé byty dvoje vchodové dveře?

Sovětské pětipatrové budovy pocházely z Francie

Pětipatrové bytové domy začaly v SSSR vznikat koncem 50. let 20. století. Říkalo se jim (a stále říká) chruščovky, protože většina z nich byla postavena za generálního tajemníka Nikity Chruščova, píše server RBTH.

Sovětské vedení chtělo zajistit bydlení pro co nejvíce lidí, usnadnit migraci z vesnic do velkých měst a přesídlit lidi z komunálních bytů. Navíc panelová sídliště byla levná a prostorná – pětipatrové domy neměly výtah ani odpadkový koš a byty neměly půdy ani sklepy. Postavit jeden panelák trvalo stavebním dělníkům, kteří pracovali na tři směny, pouhých 12 dní. Za Chruščova bylo v SSSR postaveno více než 13 000 obytných domů a téměř všechny byly pětipatrové.

Technologie výstavby panelových sídlišť byla převzata z Francie, zejména od architekta Raymonda Camuse. Ten si svou technologii nechal patentovat v roce 1949. O deset let později SSSR od Francouzů zakoupil první výrobní linku na výrobu panelů a poté od Camusovy firmy koupil licenci na sériovou výrobu betonových předmětů, kterou následně přepracoval sovětský inženýr Vitalij Lagutenko. Výsledkem byla řada sovětských pětipodlažních budov K-7.

Devět pater kvůli úspoře peněz

Po boomu pětipatrových budov se může zdát zvláštní, že další stavební boom (na počátku 60. let) se týkal devítipatrových, nikoli desetipatrových budov. Bylo to způsobeno ekonomickými důvody. Zatímco pětipodlažní budovy neměly výtah, devítipodlažní budovy ho podle sovětských norem vyžadovaly. Ale deset a více pater by potřebovalo druhý výtah – pro nákladní dopravu.

Dalším faktorem byla požární bezpečnost. Výška standardního mechanizovaného požárního automobilového žebříku je 28 metrů, což je dost na to, aby se hasiči dostali do devátého patra. Kdyby byl vyšší, bylo by podle požadavků požární bezpečnosti nutné zřídit zakouřená schodiště a šachty s umělým odsáváním. To vše výrazně zvýšilo náklady na stavbu.

Vchody natřené na zeleno nebo modro

Zelená barva se hojně používala k maskování vojenské techniky a modrá pro nákladní automobily a zemědělské stroje. To znamenalo, že tyto dvě barvy nátěrů byly v SSSR v hojném množství.

Vstupní vestibuly pěti a devítipatrových budov měly obvykle spodní polovinu natřenou a horní polovinu obílenou. Barva byla praktičtější, ale bělení umožňovalo stěnám „dýchat“, což je déle chránilo před plísní.

Natřenou část si mohli obyvatelé sami snadno vyčistit. Kontrast mezi nátěrem a obílením v úrovni očí měl pomoci najít únikové dveře v případě kouře nebo požáru. Zelená a modrá jsou navíc velmi syté barvy, které pomáhají zakrýt vady malby.

Dvoje vchodové dveře

Některé byty v byly vybaveny jednoduchými dřevěnými dveřmi, které špatně udržovaly teplo a neposkytovaly dobrou zvukovou izolaci. Sami obyvatelé se je snažili izolovat připevněním pěnové gumy a obložením dermantinem. Pak vznikl nápad na druhé vchodové dveře. Další výhodou byla bezpečnost, protože obě dveře bylo možné zamknout.

Zdroj: rbth.com