Toto je několik překvapivých faktů o prvním plovoucím městě na světě
Od recyklovaného odpadu po revoluční stavební materiály. Udržitelnost je v centru tohoto modelu odolnosti vůči klimatu, na kterém se podílela společnost Bjarke Ingels Group.
Plovoucí město jako výsledek oteplování
Od Kalifornie po Kodaň. Města podnikají kroky, aby se udržela nad vodou, píše web ArchitecturalDigest. Skupina C40 Cities Climate Leadership Group však předpokládá, že vzestup hladiny moří o nejméně půl metru ovlivní do roku 2050 800 milionů obyvatel měst, takže řešení klimatických změn bude zjevně vyžadovat nečekané a netradiční nápady.
Přichází Oceanix Busan, nedávno představený projekt, který by měl fungovat jako udržitelná plovoucí čtvrť u pobřeží velkého jihokorejského přístavního města. Modulární projekt bude využívat širokou škálu udržitelných materiálů a metod ve snaze vytvořit soběstačné lidské obydlí, které se dokáže vyrovnat s případným zvýšením hladiny moře.
Jak by takové město mělo vypadat?
Původní návrh společnosti Oceanix Busan počítá se třemi vzájemně propojenými plošinami, které jsou s pevninou spojeny mosty a každá z nich má odlišnou funkci. Je zde ubytovací platforma, která nabízí pokoje pro hosty s krásným výhledem na přístav, obchody, restaurace a další společenské prostory. Výzkumná platforma zahrnuje zahradu s řízenou teplotou, včetně hydroponických věží, jež budou pěstovat potraviny pro plovoucí město. A konečně obytná plošina je místem, kde bydlí a scházejí se stálí obyvatelé. Původní plán Oceanixu je navržen tak, aby stoupal s hladinou moře, může se jeho poměrně modulární půdorys rozrůst až na 100 000 lidí na celkem 20 plošinách.
Materiál, který roste
Klíčovým materiálem plošin Oceanix Busan, které budou ukotveny na mořském dně, je tzv. biokámen. Biokámen, jenž se často používá k nápravě poškození korálových útesů a k oživení vodních ekosystémů, v podstatě absorbuje minerály z mořské vody a přirozeně vytváří vápencový povlak, který je nejen několikanásobně pevnější než typický beton, ale také se sám udržuje a časem se sám obnovuje.
Nové město, nová mobilita
Ačkoli spojení s pevnou zemí umožňuje přístup do stanice metra na souši, tradiční auta a vlaky nejsou způsobem, jakým se budou obyvatelé pohybovat po samotných nástupištích. Kromě pohybu pěšky nebo na kole slibuje Oceanix „sdílenou a multimodální mobilitu“, která by mohla zahrnovat něco na způsob vodních autobusů.
Zdroj: architecturaldigest.com, Instagram